Jumaat, 16 Mei 2014

Hari Ini Dalam Sejarah

Tanggal 16/5/2014 adalah hari yang bersejarah buat saya dan teman-teman saya.   Siapa lagi kalau bukan Nurhidah Halun dan Intan Hj. Daud.  Bermula dengan perkenalan di dalam laman mukabuku.  Kemudian terbawa hingga ke dalam Blog Penulisan yang dikendalikan oleh Cikgu Monalita Mansur, ahkirnya kami menjadi akrab.

Keakraban yang bercambah itu menjadikan kami semakin lama semakin serasi hinggalah suatu hari Nurhidah Halun atau lebih dikenali dengan panggilan `Adik' mencadangkan di dalam kelas penulisan mengenai ideanya.  Ideanya, terbitkan novelet di antara pelajar di dalam kelas.  Dalam  masa yang sama, adik telah pun berbual dengan angah mengenai perkara ini dan angah setuju dengan cadangan adik.

Adik terus menghubungi saya yang dipanggil `Along’ oleh mereka untuk bertemu dengannya di tempat biasa kami bersarapan. `Oh lupa, hendak beritahu… rupanya selama ini adik tinggal berdekatan dengan rumah saya.  Hanya tak sampai setengah jam untuk sampai ke rumahnya. Malah tempat sarapan kami pula di bawah bangunan tempat tinggalnya.’

Semasa perjumpaan itu, adik mencadangkan ideanya kepada saya.  Malah katanya angah atau Intan juga telah setuju.  Tanpa berfikir panjang saya terus sahaja bersetuju.  Dalam hati saya berkata, mungkin ini permulaan buat saya untuk mencapai cita-cita saya sebagai penulis.  Bermula saat itulah maka lahirlah idea saya, karya saya yang pertama yang bertajuk Jebat, Hero Hikayat Cinta.

Menggunakan nama Versi Cinta NiN.  Novelet pertama kami, insya Allah akan diterbitkan pada bulan Julai.  Antara kata-kata indah di dalam  novelet kami:

Jebat, Hero Hikayat Cinta .
Karya : Nur Dila.
Rintang-rintang hati, menjalar di antara dua jiwa.
Rintang-rintang mata, terasa bertapa dunia milik kita berdua.

Awas! Dia Milikku.
Karya : Nurhidah Halun.
Aku cintakan dia. Hanya itu yang aku tahu. Akan aku kejar walau ke pelusuk dunia mana pun.  Demi cinta, aku rela.

Jujur Aku Cinta Kamu.
Karya : Intan Haji Daud
Dalam perkahwinan kena bertolak-ansur. Ibarat menarik tali. Tidak boleh dua-dua menarik, takut tali akan putus. Rumah tangga boleh runtuh.
"Abang, Isya punya... dan Isya, milik abang hingga syurga"

Doakan perhubungan yang terjalin dan hasil yang pertama ini tercapai, akan mengukuhkan lagi persahabatan kami.
Syukur tak terkira.
Aamiin.






1 ulasan: