Sabtu, 22 Februari 2014

Kembara dan Citra

Bahang mentari seperti gunung berapi yang pecah meletus mengeluarkan habanya. Perasaan ingin keluar berjimba-jimba bersama teman terpaksa dibatalkan.

Aku sendirian di kamar, sambil memerhati deretan kereta ibu yang terparkir di bawah garaj yang tersergam indahnya.

Tiada sesiapa pun yang sedar tika itu Citra dan Kembara sedang berbual mesra. Namun dalam k
emesraan masih terpalit kedukaan.

"Citra, untung kau sekarangkan. Disayang ibu. Kemana saja ibu pergi, pasti dengan kau," kata Kembara.

"Kenapa pulak? Kaulah untung. Tak perlu meredah panas mentari. Sedangkan aku berpeluh masam," balas Citra.

"Ya lah, dulu ibu selalu bawa aku. Aku tak pernah mengeluh. Panas terik, hujan ribut... semua aku redah. Badan aku sarat dengan muatan. Setiap tiga bulan ibu pasti bawa aku ke hospital. Badan aku di cuci, setiap ronggaku diselak, segala daki dibuang. Tapi... kini semuanya tinggal kenangan," keluh Kembara.

Sepi...

"Kau tau Citra, aku ibarat habis madu sepah dibuang," sambung Kembara lagi.

"Apa yang kau merepek ni? Ibu tak macam tu lah. Ibu sayang kau. Walaupun aku masih baru mengenal ibu, masih cuba mengikut rentak ibu... dan dari apa yang aku tahu, dia sayangkan kau."

"Pandailah kaukan, nak sejukkan hati aku kan. Sudahlah Citra... kau bohong," sindir Kembara.

"Terpulang kau nak percaya atau tak? Apa yang aku tahu, ibu sedang bekerja keras untuk membiayai pembedahan jantung kau. Kau tak sedar ke Kembara? Ibu bilang lagi, dia tak nak susahkan kau, tambahkan lagi sakit kau, nak ganti jantung kau bukan sikit duit, kalau banyak duit pun belum tentu ada jantung yang sesuai. Jadi sebelum kau merepek yang bukan-bukan, baik kau doakan kesejateraan ibu. Doa bisnes ibu untungnya lipat ganda dua. Faham!" balas Citra dengan geramnya.

"Ya ka, maafkan aku Citra. Aku tak sangka sampai begitu sayang ibu pada aku"

Akhirnya Citra dan kembara saling berpandangan. Bahang masih menembusi dinding waktu dan aku tetap setia menanti bila tiba sirna senja menampakkan serinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan