Rabu, 5 Mac 2014

Bila saya ke pasar borong

Assalamualaikum dan selamat pagi teman yang sudi membaca blog saya. Ermmm... pagi tadi macam biasa, seawal jam 5.30 pagi saya sudah bangun... sambil-sambil siapkan kerja rumah sambil sambil siapkan cerita saya, dan sambil-sambil tu dengar ceramah agama di televisyen 1. Biasanya saya akan hantar akan gadis saya ke sekolahnya, tak jauh 10 minit je sampailah. Barulah saya akan ke Pasar Borong Selayang. Mencari kelengkapan untuk perniagaan saya. Dan seawal pagi itulah mulut saya akan kecoh... hihihih maksud saya bising. Orang yamg pertama saya tegur pakcik jaga parking.
"Assalamualaikum pakcik, jaga kereta saya pakcik... mahal tu." tegur saya.
Pakcik jaga parking hanya senyum memandang saya sambil mengangkat tangan kirinya melambai-lambai. Sambil berlari-lari anak ke arahnya saya pun bertanya,
"Pakcik panggil saya ke?"
"Mana ada... aku panggil kereta tu nak masuk parking. Yang hang perasaan tu, buat apa?" jawab pakcik jaga parking.
Padan dengan muka aku kan. Melangkah ke bahagian udang, sotong dan ikan.
"Amoi... lu punya kereta 2210 mana?" tanya apek ikan.
"Ada, pasai apa?" tanya saya.
"Waaa... lu punya nombor banyak ong tau, sudah kena maaaaa... first price?"
"Waaaa... banyak untungla... kasi saya topup maxis lima puluh ringit la apek, boleh ka?"
"Lu mau ka amoi, esok aaaa"
Sambil gelak saya belek ikan, tengok harga. Tengok harga udang... mak aiiii mahalnya. tahun lepas saiz yang sama baru Rm 20.00 sekilo. Sekarang sudah Rm30.00. Rm10.00 beza dia.
"Kasi murah sikit la apek, selalu angkat sama you ooooo" kataku mengayat apek tadi.
"Berapa kilo mau, amoii..."
"Sama macam semalam la, sotong pun sama arrr" kataku lagi.
Okay, kawan-kawan semua. Di sini saya nak ingatkan, bila kita beli barang yang menggunakan timbang. Kita kena pastikan penimbangnya tu tak lari bacaan dia. Dan satu lagi masa dia nak timbang tu perhatikan betul tak, kalau yang kita minta 3 kilogram tu tetap 3 kilogram atau tak. Dulu saya selalu terkena. Bayangkan kalau sehari, dia tipu kita sebanyak 200 gram. Kalau seminggu dah berapa? banyakkan?
Okay, dah sattle kat bahagian ikan, udang dan sotong. Kita ke bahagian ayam,daging,tulang dan ekor pula.
Okay, di bahagian ini pun kena berjaga-jaga juga. Peniaganya orang melayu dan nak tipupun orang melayu juga. Mana p akai depa ni pun tak tau. Sama-sama melayu pun nak tipu. Selalunya pada harga. Kalau kita main order dan bayar... memang kena tipulah. Sebab, bila harga ayam turun dia tak cakap.Yang dia dok cakap bila ayam naik harga. Dan kita yang tak peka ni... bayar ajelah yang mahal tu. Satu lagi, bila nak beli ekor lembu, selalu tak kawan-kawan dapat yang keras. Bila rebus punyalah lama nak empuk. Ini rahsianya, masa nak beli tu...tengok yang banyak lemak keliling ekor tu. Maknanya dia lembu Autralia. Kan kat sana sejuk... banyak lah lemak. Kalau yang warna isi tu hitam, lemak tak ada, haaaa itu dari India. India kan panas terik... tak sempat lembu tu nak kumpul lamak. Itulah yang jadi macam tu. Hihihihihi... tak tahulah. Tapi saya selalu beli macam tu, alhamdulillah sup ekor saya sedap je.
Okay, dah selesai bahagian basah. Sekarang kita pergi ke bahagian sayur pulak. Sayur ni selalunya saya akan pilih sendiri, timbang sendiri... ikut suka hati saya nak berapa kilo. Dan selalunya saya tinjau harga dia dulu. Penat tau, tapi puas hati. Dari kita main order je, bila sampai rumah yang itu kuning, yang itu dah hancur sayurnya lagi sakit hatikan. Cuma hari ni sayaur agak mahal, kacang bendi Rm6.00 sekilo. Bunga kantan satu ikat Rm4.00. Tapi, okay... bukan buang. Gunakan.
Itulah cerita saya hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan