Sabtu, 15 Februari 2014

ASAM PEDAS DILA.

ASAM PEDAS DILA.

Diperkenalkan pada awal tahun 2013, di mana saya sering di persoalkan oleh pelanggan saya bila tiba awal tahun baru dengan pertanyaan,

"Kak... tak ade menu baru ke?"

Pertanyaan inilah yang sering menghantui lena saya, sehinggalah di awal bulan Febuary yang mana anak lelaki saya dapat melanjutkan pelajarannya ke Kolej Vokasional Batu Pahat. Johor.

Di sinilah bermulanya kisah... (Jeng... jeng... jeng...)

Sepanjang perjalanan dari bandar Melaka ke Batu Pahat, apa yang saya lihat ketika memandu adalah deretan kedai makan yang tertulis `Kedai Asam Pedas Kak Kiah,' terus lagi pemanduan saya terlihat lagi sekali `Kedai Makan Asam Pedas Pak Leman,' boleh di katakan sepanjang pemanduan saya yang saya lihat kedai asam pedas sahaja.

Lalu saya pun bertanyakan pada suami saya tentang idea saya. Hampeh tau kalau bercakap dengan cik Somi ni, buat sakit hati. Bukan nak menyokong pendapat isterinya malah di cebeknya kita. `Tak apa, nanti kau' bisik saya dalam hati.

Tapikan, jujurlah saya cakap... tak sedap langsung asam pedasnya... mungkin tak kena dengan selera saya kot. Encik Somi jangan cakaplah... tukang masakkan, lagi kuat dia punya rungutan.

Bila balik Kuala Lumpur, keesokkan harinya saya pun memberanikan diri menumis kuah asam pedas mengikut resepi saya yang saya pelajari dari kenalan baik saya juga merupakan kakak saya. Hihihihi... nama glamournya Kak Bedah.. Bermula dari situlah asam pedas saya menjadi perhatian.

Ada yang tanya dengan saya resepinya. Mudah saja, bagi saya bahannya sama aje cuma kita tambahkan dengan alunan zikrullah dan niat dalam hati yang baik-baik sahaja. Dalam marah pun kalau kita selitkan sedikit selawat kita itu sudah memadai.

hihihihihi. sekian sahaja.









2 ulasan: