Isnin, 17 Mac 2014

BULAN SATU DALAM HATI (JANUARY)






TAJUK : BULAN SATU DALAM HATI. (JANUARY)
TEKS : NUR DILA
GAMBAR : HASIL LUKISAN SENDIRI DAN CARIAN GOOLGE
TUGASAN CERPEN PILHAN JANUARY.
Bulan satu di dalam hati,
Bulan satu tiada pengganti,
Bulan satu idaman kalbu,
Bulan satu kau kurindu.

Bulan satu tahun 2001.
Malam kelam, bulan bundar wajahnya. Kerdipan bintang tak berupaya menyeri sang rembulan.  Hembusan angin membuai hati yang sedang rawan. Pohon-pohon turun melambai mengikut alunan angin.  Desiran dedaun kering memecah kesunyian malam.  Malah suara cengkerik juga turut sama berlagu.
Hatiku bersatu dalam lagu yang sedang diputarkan di corong radio kala ini.  Engkau laksana bulan, nyanyian Sheila Majid begitu meresahkan jiwaku yang sekian lama kesunyian. Walaupun bibirku turut sama mengikut gerak setiap bait katanya.  Walaupun  ada tikanya diriku tersenyum manja, tapi yang nyata hatiku  jua sering  tertanya-tanya.
Apakah diriku yang bersalah atau dirimu  yang tersilap langkah?  Sehingga dirimu berubah dan terus berpaling  tadah.  Dirimu  yang pernah hadir dalam hidupku tanpa kupinta  dan kini dirimu pergi jua tanpa kerelaanku.  Ini semua ujian buatku.  Dalam khilafku, mencari di mana salah-silapku.  Dirimu pula leka mengumpul bahagia.  Malah meneruskan kehidupan tanpa dirimu menghiraukan diriku yang masih sedih dalam kehilangan cintamu.
Pada waktu ini, diriku masih lagi menanti dan terus menanti.  Moga suatu hari nanti bulan yang separuh diliputi awan ibarat bulan purnama akan dapat merungkai kesedihan di jiwa.  Namun hati tetap berasa gemuruh, saat dirimu berdua dalam bahagia, diriku juga yang tertinggal dalam derita.   Terus mencari dalam kesuraman dan bintang sepi tanpa bayangan.
Setiap ketika, kala kumemandang pada sinarnya rembulan, juga pada setiap kerdipan bintang di langit.  Rindu pasti datang menjengah, menghimpit di dada penuh resah. Terkulai lemah dalam lelehan airmata. Tidak terdaya kuungkapkan dan tak tertanggung rasa getar yang tak pernah henti serta rindu yang tak pernah surut.
Kini getarannya  kian mengundang keresahan.  Dalam diam timbul wajah kesayangan dalam igauan.  Senyuman yang sukar untukku  lenyapkan kala terkatupnya mata ini.  Lantas dalam sedarku, potretmu kudakap erat bersama ingatan yang terus tersingkap tanpa kupinta.
Duduk berdua kita di bawah sinaran rembulan yang terang, yang seakan mengerti betapa indahnya saat cinta kita.  Dirimu memulakan bicara.
“Dila, cuba pandang ke langit .  Nampak bulan tak? Satu dan cantik,  kan?” terangnya sambil menundingkan jari ke atas.
“Asri,  bulan memang cuma satu, tak dapat nak disangkalkan lagi,”  balasku sambil menatap wajahnya penuh kasih.
“Emmm, kalau Dila nak tahu. Dila ibarat bulan dalam hidup Asri. Bulan yang sentiasa menyinari hidup Asri, tak kira kala suka mahu pun duka,” balasnya penuh yakin.
“Asri, jangan bermain dengan kata, di  hati belum pasti, kan?” soalku kembali dalam cuba mencari anak matanya agar dapat ku temui jawapan yang jujur.
Diriku kembali menatap bulan kala wajahnya melaut entah ke mana. Sesekali awan bergerak menutupi bulan dan diriku serta dirimu masih lagi duduk merenung bulan.  Masa seakan mencemburui waktu.  Lantas lengannya kuraih, berdiri sambil membersihkan pasir yang melekat di seluarnya.  Malah kain kurungku juga penuh dengan ranting halus melekat segera kubuangkan.  Berdua pulang ke rumah masing-masing. Aku masih setia dengan lambaian hingga Asri hilang dari pandangan.
Begitulah kita. Di ibaratkan  pasangan bahagia yang sentiasa menjadi usikkan teman-teman sekuliah. Sekali cinta kulafazkan, selamanya terus melekap dalam ingatan .  Diriku akui, hatiku telah tertawan dengan kasih sayangmu .  Seringkali  dirimu menggambarkan diriku ibarat perwarna cinta. Katamu, diriku adalah warna-warna indah yang telah menghiasi dalam nadi cintamu. Seterusnya akan dapat menghilangkan rasa sepimu juga menyempurnakan rindumu terhadap diriku.
Diriku terleka dengan kata manismu, lantas tersenyum  bahagia.  Di saat itu yang ada cuma keinginan ingin selamanya berada disampingmu.  Hingga diriku terlupa pada pencipta-NYA.  Kita merancang, selebihnya Allah yang menentukannya. Bulan yang terang telah menjadi saksi cinta dua hati yang terikat oleh langit yang mesra.  Doaku sayang, biarlah bulan cinta ini menjadi pengikat kasih buat kita berdua, selamanya.
Tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading begitu mengembirakan diriku.  Apatah lagi dirimu.   Kenduri kesyukuran talah diadakan oleh keluargamu di atas kejayaanmu.  Beruntungnya dirimu, malah seluruh jiran kampung begitu gembira kerana hanya dirimu yang berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara.
University of Plymouth, kt playmouth Devon.  England. Di sanalah dirimu akan pergi menuntut ilmu. Jelas terpancar sinar kegembiraan, malah teman-taman kita yang lain tak henti-henti mengucapkan tahniah kepada dirimu. Segalanya begitu pantas berlaku dan diriku pula terus dihimpit kesayuan, dengan segera airmata ini ku seka, kala terdengar panggilan manjamu memanggil namaku.
“Dila,” panggilmu.
Segera aku menoleh.  Saat mata bertentang mata, bibir hilang tanpa suara, hati sayu tidak terkira, dirimu akan hilang dari pandangan mata. Bisakah diri ini menghadapainya? Sedangkan sehari tidak bertemu diri ibarat malam tanpa cahaya, inikan pula bertahun lamanya.  Hatiku penasaran, apakah janji setia akan berkekalan?
Berjalan menghampiri dirimu yang duduk di atas buaian, hati berdebar tidak keruan. Cuba kutahankan airmata daripada bercucuran, cuba kulenyapkan kesangsian. Membetulkan dudukku bersebelahan denganmu di atas buaian. Lalu kulontarkan perasaan agar kau mengerti, wahai putera idaman.
“Asri, begitu jauh jarak yang akan memisahkan kita. Apakah pasti akan ada setia?” kataku sambil  melemparkan pandangan ke dada langit.
Dalam dia tanganmu membelai rambutku, lantas kusandarkan kepalaku ke atas bahumu.  Diriku dan dirimu terbuai bersama hayunan buaian. Bulan kelihatan, dan kita terdiam, leka bersama perasaan. Ternyata hanya pandangan mata menjadi taruhan, dan ahkirnya satu keluhan yang kedengaran.
“Mengapa  Dila? Diriku  masih di sini. Di sisimu?” balas Asri.
“Ya Asri, malam ini dirimu menemani diriku, tapi esok-esok tak pasti apakah dirimu masih di sisi?” kataku sambil menyeka air jernih  yang sudah penuh di kelopak mata.
“Shhh… jangan berkata perkara yang kita sendiri tidak jangka, kelak mengundang duka.” Sambil hujung jarinya diletakkan ke bibirku. “Kenapa merah matamu,” soal Asri kembali.
Dalam suram cahaya, tanpa tak dijangka dan tak terduka, sebentuk cincin telahpun  dirimu sarungkan ke jari manisku, bersama senyuman yang tak lekang dari bibirmu. Yakin cinta abadi pasti kekal selamanya bersemi, tatkala terpandang sebentuk cincin yang sama rupanya di jari manismu. Dalam hati terus berkata,`insyaAllah’.
“Dila, tunggu Asri ya, Asri untuk Dila,” katamu sebelum berlalu pergi meninggalkan aku yang sedang menanti mak dan ayahku untuk pulang ke rumah.
Malam makin larut, hati kian kalut. Esok mentari pasti bersinar, harapan dariku biarlah sinaran semurni impian. Biarlah segalanya, kuserahkan kepada yang maha Esa. Biarlah masa yang menentukan, andai jodoh bulan satu tetap tidak ke mana.
Seperti yang dijanjikan, hari permergianmu telah tiba. Awal pagi dirimu datang menonjolkan diri di hadapan halaman rumahku.  Mujur ahli keluargaku memahami apa yang kita rasai.  Sayang, malangnya diriku tidak dapat mengikuti dirimu hingga ke lapangan terbang. Tidak sanggup rasanya diriku memberi lambaian terakhir buatmu. Ahkirnya bulan satu, dirimu pergi jua demi segulung ijazah.
Bulan satu tahun pertama pemergianmu.   Hubungan kita ternyata kukuh dan utuh walaupun jaraknya beribu batu,  kesetiaan cinta kita berjaya membuktikan yang dirimu tetap menjadi milikku.  Katamu dalam utusan surat yang julung kali kuterima, “Dila, andai dirimu rindukan diriku, renunglah bulan nan satu. Diriku ada di situ, membalas senyummu di kala suka mahupun duka.”
Bulan satu tahun 2002.
Bulan satu tahun ke-dua. Utusan surat cintamu kian menyepi. Tiada lagi kata rindumu, tiada lagi cintamu seindah bulan. Semakin kumenatap rembulan, hati kian dihimpit penasaran. Dalam diam aku termanggu duduk sendirian.  Ibarat pungguk merindui rembulan. 
Diriku gembira pabila mendengar khabar, dirimu akan kembali ke tanah air sekali gus meleraikan rasa rindu yang selama ini begitu mengebu terhadap dirimu.  Dua tahun tanpa berita hanya bulan menjadi bukti setia. Diriku percaya dirimu juga pasti gembira.
Hari yang dinanti oleh keluargamu dan diriku menjadi nyata.  Sambutan kepulanganmu begitu meriah disambut ahli keluarga.  Terpancar sinar cahaya di wajah bondamu.  Ayahandamu apatah lagi tidak henti-henti menepuk bahumu, menunjukkan betapa bangganya seorang ayah yang mempunyai anak yang bijak sepertimu.
Diriku yang berada di ruang tamu turut sama berada di dalam kelompok ahli keluargamu. Rasa riang tidak terhingga, terkulat-kulat diriku memandang dirimu. Jauh sekali perubahanmu, diriku langsung tidak dirimu peduli. Seperti ada yang cuba mengaburi, pandangan semakin mengecil. Siapakah di sisimu yang cantik lagi berseri? Lalu aku beranikan diri, secara diam mula menghampiri. Kaget ketika mata bersabung mata, hati berdetup tidak terkira. Pabila mataku terpandang pautan tanganmu digengaman tangannya.
Tanpa rasa segan diriku menyahut dirimu, “Asri, amboi… sudah lupa teman lama ya,” sengaja perkata teman lama kutekankan.
Wajah yang tadi ceria dengan senyum yang tak lekang dari bibirnya terdiam kaku. Kulitnya yang putih bertukar kemerah-merahan. Apakah menahan malu ataupun marah? Sedangkan yang bersarang di hatiku saat ini, cuma pengakuan ikhlas darimu. Siapakah dia?
“Dila, kenalkan Nita. Nita, ni lah Dila, yang sering Asri ceritakan.  Teman sedari kecil hingga kini,” balasnya.
Salam perkenalan bersambut dalam nada yang tidak ceria. Berdiri di sebelah dirimu namun aura kasihmu seakan hilang.  Debaran di hati hilang entah kemana. Tidak seperti sebelumnya, apakah tanda semua ini? Aku sendiri hilang suara, untuk mendekatimu juga seakan tidak bermaya. Teratak hati kian retak. Ibarat nasi tak dingin, pinggan pun tak retak. Aku tinggalkan mereka dalam gelak tawa yang masih bersisa di hati.

Bulan satu tahun 2003.
Tahun ke-tiga di penghujung bulan satu, selepas kembalinya dirimu di daerah ini.  Siapa tidak menyangka hatiku bagai diduga, perubahanmu mulai ketara.  Jikalau dulu kunjungan darimu sentiasa ku tunggu. Kini tiada lagi. Malah hampir sebulan dirimu langsung tidak kelihatan. Ada tikanya, aku merempuh tembok kedinginanmu, mencari di mana salahnya aku. Ternyata tiada jawapan.
Dirimu seolah cuba menyembunyikan keresahan setiap kali kita bertemu. Sekali lagi hatiku berkata, `mengapa Asri, mengapa? Badai apakah yang sedang melanda hubungan kita.’  Aku cuba mengukir senyuman, namun sayang senyuman itu  hanya sekadar berbasi.  Tak mampu membuang resah malah semakin gelisah.
`Asri, apakah aku ibarat pungguk rindukan bulan? Apakah kasihmu hanya tinggal bayangan? Adakah cintamu tidak seindah rembulan? Diriku tertanya-tanya tanpa sebarang jawapan.’ Detik hatiku.
Setahun lamanya dirimu menghilang, ternyata cintamu curang. Janji terukir hanya di lurah yang curang.  Sedangkan dirimu diulit bahagia, diriku hanya di temani airmata. Tiada lagi kata cinta. Bulan satu tetap ceria, hanya diriku di lambung duka.
Bulan satu tahun 2004.
Kini, bulan satu di awal tahun baru, kau terus hilang di balik putaran waktu.  Malah janji dari kata-katamu ku lipat dalam lipatan yang tersimpul mati ikatannya. Tak akan berpaling lagi.  Keyakinan diriku kuat mengatakan dirimu yang kucinta kini milik orang.  Tanpa ku duga tepat benar ramalanku. Kad undangan ku terima di awal tahun baru dari bondamu. Ternyata dirimu kini bukan lagi milikiku.  Cincin di jari kulucutkan, tanda diriku tiada siapa yang punya. Kabus rindu akan menhilang sirnanya. Salju rindu datang menhampiri menghimpit diriku. Ahkirnya pukulan kompang berkumandang dan dirimu terduduk di pelamin tersenyum riang manakala aku hanya mampu bergurindam di luar jendela kamarku.
Bulan dua berlalu pergi,
Bulan tiga sedang merancang,
Bulan empat setia menanti,
Bulan lima tercatat di buku,
Bulan enam harijadiku.


Insya-Allah, pastikan bertemu satu cinta di bulan satu. (January)

“Dia Yang menciptakan segala sesuatu, lalu Dia menetapkan atasnya takdir (ketetapan) yang sesempurna-sempurnanya “(QS. 25 :2) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan